Zagovornici otvaranja granica kako bi se spasila turistička sezona u Crnoj Gori najčešće su se vodili primjerom Hrvatske, ističući kako su oni racionalno postupili, te da će to rezultirati dobrim prihodima.
Ipak, euforija je splasnula jer su stigli podaci koji jasno pokazuju da je hotelski sektor u Hrvatskoj pred kolapsom, sa poražavajućim prihodima. Čak 41 odsto hotela je ostalo zaključano tokom sezone, pa se lako može izvesti zaključak da je turistička sezona u Hrvatskoj daleko od one koja je predstavljana u javnosti, pišu Vikend novine.
Sa druge strane, Crna Gora je prihvatila realnost onakvom kakva jeste. Zdravlje je ostalo prioritet, iako je morala da trpi ekonomija. Najbolji opis nenadanih okolnosti pred kojim se našla naša država dala je direktorica Nacionalne turističke organizacije Željka Radak Kukavičić.
“Nerealno je u uslovima pandemije govoriti o dobroj ili lošoj sezoni i praviti poređenja sa prethodnom. I najmanji pomak i ostvareni promet u ovim uslovima je uspjeh”, kazala je Radak-Kukavičić. Upravo tako, svaki zarađeni euro u doba korone je uspjeh države, iako je mnogima i danas lakše da pričaju samo o padu prihoda. Akcija “Ljetuj doma” koju je Nacionalna turistička organizacija pokrenula, bila je odličan odgovor na krizu u kojoj se našla turistička sezona. Po nikad nižim cijenama domaći turisti su mogli da ljetuju u hotelima. Da li je to dovoljno bilo da se spasi sezona? Nije, ali moramo biti ponosni na svaki euro koji je domaći turista u vrijeme korone potrošio. Mali razlog za slavlje bio je dolazak turista iz Ukrajine, a kasnije i iz regiona uz obavezan PCR test. Rezultati nijesu sjajni, ali nijesmo ih ni očekivali.
Ovdje se vraćamo na priču iz Hrvatske, koja je, uz Crnu Goru, godinama unazad mjesto kojem se turisti rado vraćaju. Očekivanja Hrvata su izgleda bila i suviše optimistična.
Prve brojke temeljene na analizi poslovanja domaćih hotela za period januar-avgust ukazuju na to da će finansijski rezultati ovog sektora na kraju godine vjerovatno biti poražavajući. Naime, Jutarnji list je ekskluzivno dobio na uvid prvu analizu prihoda i rezultata hotela i kampova koju je izradila konsultantska kuća BlueRock Consulting i Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu iz Opatije. Iz analize proizilazi da bi 2020. godina za mnoge preduzetnike u sektoru turizma mogla biti pogubna, te da bi cijeli sektor mogao biti ozbiljno ugrožen.
Hotelski sektor, kako je navedeno u pomenutoj analizi, izgubio je ukupno 72 posto prihoda u odnosu na proteklu godinu prošle godine.
Ako pad prihoda u glavnoj sezoni, kad nije bilo ograničenja kretanja, premašuje 70 posto, pitanje je šta sektor može očekivati kad se u finansijske rezultate na kraju godine uključi period predsezone, koje uopšte nije bilo, kao i nepostojeće postezone s obzirom na to da su države nove mjere ograničenja kretanja počele uvoditi već krajem avgusta.
“Već vidimo značajne promjene na tržištu. Mnogi sezonci nijesu imali posao, plate su smanjene, hotelijeri i ugostitelji su ‘na aparatima’, prodaja hotela je smanjena, nove investicije su na čekanju. U nastavku, odnosno u srednjem roku, možemo očekivati porast broja transakcija, ali po nižim cijenama, pogotovo manjih hotelskih lanaca i individualnih hotela koji se pod finansijskim pritiscima i izloženosti većem nivou rizika lakše odlučuju na prodaju. Što se tiče velikih hotelskih kuća koje čeka razdoblje oporavka, eventualno se može očekivati optimizacija portfelja kojom će se riješiti pojedinih objekata koji neće biti u budućem fokusu”, kaže Emanuel Tutek, partner u BlueRock Consultingu.
Gledajući hotelski i kamp smještaj na nivou cijele zemlje, autori upozoravaju kako je tokom sezone ostalo zatvoreno 41 odsto hotela, prihod po sobi pao je u ta tri mjeseca 54 posto, ali je pohvalno da su cijene pale samo šest odsto, što znači da su hotelijeri izbjegli rat cijenama, a to sektor smatra pozitivnim zbog dugoročnog pozicioniranja i planiranja oporavka u idućim godinama. Najveću otpornost na korona krizu u samom srcu sezone, upozoravaju autori istraživanja, pokazao je hotelski smještaj kategorije pet zvjezdica.
Nije samo naš region u problemu. Evidentan je ogromni pad međunarodnog turističkog prometa između 60 i 80 odsto, pri čemu je Sredozemlje, naročito južno, karakteristično po najvećem padu. Računa se da će u 2020. godini biti izgubljeno oko 1,2 milijardi turističkog prometa i preko 1,3 milijarde dolara prihoda od međunarodnog turizma.
Dakle, iako se 2020. može okarakterisati kao godina koju je “pojela” korona, već sada se mora razmišljati o narednoj. Nacionalna turistička organizacija Crne Gore već je krenula u promociju, kako bi apsolutno spremni dočekali turiste naredne godine, nadajmo se uz što manje prisustvo korona virusa u državi.