Parna lokomotiva serije 55-99 svojevrsni je muzejski eksponat, poseban po tome što još ima svoju primarnu funkciju. Svakodnevno saobraća uskotračnom prugom, prevozeći kompoziciju vagona natovarenih ugljem sa kopa iz Turije i iz jame Omazići, sve do rudničke separacije na Oskovi kod Banovića.

U Banovićima je parnjača danas najpopularnija turistička atrakcija. Otkako su prije deset godina u Banovićima osnovali Udruženje ljubitelja parnih lokomotiva “Bosanski kolosijek” priča o banovićkim lokomotivama serija 83-159, 25-30 i 55-99 obišla je svijet. Od tada do danas na stotine zaljubljenika u željeznicu i stare vozove došlo je vidjeti mašine koje više od 60 godina klize uskim kolosijekom.

Upravnik Željezničkog saobraćaja, jednog od šest pogona Rudnika mrkog uglja Banovići i predsjednik Udruženja “Bosanski kolosijek” Dževad Hodžić uz dozvolu rudničkog menadžmenta ugostio je dosad organizovane grupe turista iz cijele Evrope, ali i dalekih Koreje, Kine i Japana.

Vožnja uskotračnom prugom najatraktivnija turistička ponuda Banovića

Zbog sve većeg interesa za parnjače, organizaciju dočeka i vožnje turista kompozicijom koju vuče popularni Ćiro, po dogovoru Rudnika i Općine Banovići preuzela je Javna ustanova “Centar za zaštitu, razvoj i promociju turizma”.

– Svake godine blizu hiljadu stranih turista posjeti Banoviće zbog parnjača i uskotračne pruge, kažu u ovoj ustanovi.

Protekle sedmice posredstvom agencije iz Švicarske Banoviće je pohodila grupa ljubitelja vozova iz Evrope. Među gostima Švicarcima bilo je i Nijemaca, Poljaka, te jedan Englez.

Michael Schneeberger, vlasnik švicarske agencije i web sajta www.miguschneeberger.ch već je pet puta bio domaćin grupama koje zahvaljujući njegovoj prezentaciji na internetu dolaze vidjeti Ćiru u industrijskom okruženju kako prevozi ugalj.

– Ljudi su pronašli informacije i željeli doći. Ja ih vodim, ne samo ovdje nego i u Poljsku, Slovačku i Češku gdje također imaju stare vozove. U Bosni i Hercegovini nije samo ovo što vide. Ostanemo po nekoliko dana. U Banovićima organizujemo fotografisanje lokomotive s kompozicijom, dnevno i noćno. Najljepše je fotografisati parnjaču zimi. Tada je najbolje svjetlo. A onda odemo malo do Mokre Gore, posjetimo Tuzlu i Sarajevo. Većina želi posjetiti i Međugorje, pa se i dole južno zadržimo po nekoliko dana, kaže Schneeberger za rtvtk.ba.

Fotografije koje naprave, ljubitelji lokomotiva, uglavnom čuvaju u privatnim arhivama. Neki od njih rade za stručne časospise, pa se nerijetko fotografija banovićkih vozova nađe u svjetskim medijima.

Približiti atrakciju domaćim turistima

Centar za zaštitu, razvoj i promociju turizma po zahtjevu svake pojedinačne grupe turista organizuje vožnju od stanice Brioni na Oskovi, do Turije gdje imaju priliku pogledati manevrisanje lokomotive, a potom uživaju u vožnji nazad. Radnici Željezničkog saobraćaja RMU Banovići rekontruisali su dva putnička vagona sa krovom i prozorima, sa sjedištima i šankom unutra. Međutim, veliki broj stranih posjetitelja ne žele turističke vagone. Prepuštaju se izvornom zvuku lokomotive, pisku, dimu i pari, sjedeći na improviziranim klupama otvorenog vagona na kraju kompozicije.

– Mi smo formirali i posebne cijene u skladu s pojedinačnim zahtjevima turista. Osnovna vožnja između dvije stanice u turističkim vagonima na koju dolaze učenici s nastavnicima, domaće organizovane grupe košta 300 KM. Za zahtjevnije turiste koji dolaze iz inostranstva, ljude koji žele fotografisati kompoziciju i ćiru u posebnim uslovima, u prirodnom okruženju, cijena je drugačija. Fotostopovi, namjensko stajanje zbog fotografisanja naplaćuje se posebno, kaže Almir Đerzić, uposlenik JU Centar za zaštitu, razvoj i promociju turizma koji sa svojim kolegama dočekuje turiste.

Đerzić kaže da godišnje u Banoviće zbog parnjača dođe oko hiljadu stranih turista, a u prva tri mjeseca ove godine došlo ih je stotinjak. Bile su to manje grupe iz Austrije, Njemačke i Švicarske, a naredne sedmice očekuju grupu Engleza.

Počela izgradnja stanice i muzeja rudarstva

Rudnik Banovići, počeo je izgradnju željezničke stanice, koja će biti isključivo namijenjena turistima. Preko puta rudničke Direkcije, u spomen parku gdje je spomenik stradalim rudarima, djelo tuzlanskog akademskog kipara Dragiše Trifkovića “Žalosna majka” postavljene su nove šine uzanog kolosijeka. Naredni korak je izgrdanja perona, a u orgađenom staničnom krugu bit će postavljeni i eksponati rudničkih mašina koje su korištene u ekspolataciji uglja, ali više se ne koriste.

– Bit će to prateća ponuda turistima da dočaraju neka prošla vremena o rudarenju na ovim prostorima, kažu u Banovićima.

Osim toga, planirana izgradnja nove dionice uske pruge za parnjače od ove stanice do izletišta Zlača učinit će ovdašnju turističku ponudu još sadržajnijom. U dogledno vrijeme Općina će uz finansijsku pomoć Rudnika graditi i objekat muzeja rudarstva za koji je već urađena projektna dokumentacija.

Uskotračna pruga 1947. trebala biti zamijenjena širokim kolosijekom – Tito naredio drugačije

Do Oskove gdje je matična stanica atraktivnih banovićkih parnjača vodi čuvena širokotračna pruga Brčko – Banovići. Međutim, prema pričama savremenika njene izgradnje prije skoro 70 godina, plan je bio da pruga bude položena sve do naselja Turija gdje je i danas jedan od aktivnih rudničkih kopova. No, Josip Broz Tito, tadašnji prvi čovjek Jugoslavije naredio je da ovo čudo poslijeratne obnove zemlje bude završeno do 7. novembra i otvoreno na godišnjicu Lenjinove revolucije. Kako je pruga stigla tek na nekoliko kilometara do cilja, radovi su obustvaljeni. Upriličeno je svečano otvaranje i nikad nije izgrađena po projketu do kraja.

Slučajnost je, a možda i sudbina, da pruga u dužini od oko 12 kilometara ostane kao u austrougarsko doba, uskotračna, da je Rudnik Banovići redovno održava zbog proizvodnje i transporta uglja do pogona za separisanje, te da zahvaljujući njoj, parne lokomotive ostanu u voznom stanju. U ovom je vremenu to potencijal za bezgranično profitabilnu privrednu granu kakva je usitinu turizam u ovom industijskom kraju.

Share.

Leave A Reply

Close